فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

📚 معرفی کتاب: یک به‌علاوه‌ی یک

🖊 نویسنده: جوجو مویز 

🖊مترجم: سیمین تاجدینی    

 

🔷 داستانی درباره‌ی روزمرگی زنی مثبت‌نگر است، که همیشه سعی دارد بهترین و درست‌ترین کار را انجام دهد.

 

 

🔶 خلاصه‌ی داستان:

🔸خانواده‌ی عجیب غریب جس، از دخترش «تانزی» که نابغه‌ی ریاضی است، و «نیکی» پسرِ شوهرش، که روحیه‌ی خاصی مانند دخترها دارد، و یک سگ بو گندو و گُنده به نامِ «نورمن» تشکیل شده است.

🔸 جس معتقد است که اگر آدمی خوب باشد و کارهای خوب انجام دهد، سرانجام خداوند نیز اتفاقات خوب برایش رقم می‌زند.

🔸همسر جس دو سال پیش دچار افسردگی شد و خانه را ترک کرد. بعد از رفتن او، مسئولیت خرج و مخارج و تمام امورات به گردن جس افتاد. جس هم چون می‌دانست همسرش مریض است، به او سخت نمی‌گرفت و پولی طلب نمی‌کرد تا حالش بهتر شود. جس تمام مدت درحال کار بود. او با نظافت ویلاهای مردم و شغل پاره‌وقتش پول کمی به‌دست می‌آورد؛ تا اینکه متوجه شد تانزی یک نابغه‌ی ریاضی است و احتیاج دارد به یک مدرسه‌ی خوب برود. اما او از پس مخارج این مدرسه برنمی‌آمد.

🔸 المپیاد ریاضی‌ای در شهر #اسکاتلند برگزار می‌شد که جایزه‌ی نفر اولش مقدار زیادی پول بود، طوری که تانزی با کمک آن می‌توانست به مدرسه‌ی خوبی برود. اما جس حتی خرج سفر تا اسکاتلند را هم نداشت. از این رو پس از طی اتفاقات ناگواری به یک آشنا برخورد. 

🔸 «اد» میلیونر دنیای فناوری است. او صاحب یکی از ویلاهایی است که جس نظافت آن‌جا را برعهده داشت. بعد از چند بار برخورد جس با اد، جس کار خوبی در حق اد می‌کند که باعث می‌شود اد هم به کمک کردن به او در این شرایط وحشتناک فکر کند.

🔸اد که خودش بخاطر اشتباهی که در روابطش کرده بود، باعث شده بود اطلاعات محرمانه‌ی شرکت‌ش لو برود، در شرایط بسیار بدی قرار داشت و هر آن ممکن بود به بیست سال زندان محکوم شود و زندگی‌اش از بین برود. با تمام این‌ها اد به کمک جس و خانواده‌اش می‌رود. 

🔸 در راه اتفاقات خوب و بد بسیاری می‌افتد اما بلاخره موفق می‌شوند تانزی را به المپیاد برسانند.

🔸اولین سوال المپیاد مشکل فنی دارد و باعث می‌شود تانزی، که خودش هم حال خوشی ندارد دست و پایش را گم کند و آزمون را بد بدهد.

🔸 بعد از آزمون جس تصمیم می‌گیرد، بخاطر اینکه حال تانزی رو به راه شود به دیدن همسرش مارتی برود تا بچه‌ها بعد از دو سال پدرشان را ببینند. اما این ملاقات باعث می‌شود تا جس بفهمد که مارتی مدت‌هاست که به آن‌ها دروغ گفته و بدون اطلاع جس مجددا ازدواج کرده است. این باعث می‌شود تا حال جس از سادگی خودش بد شود. 

🔸 در این جا اد به داد جس می‌رسد و باعث می‌شود تا کمی حال جس بهتر شود. او جس را به دیدن خانواده‌ی پیر خودش می‌برد و ماجرای جرم سنگینش را به پدر پیرش می‌گوید. جس و اد در این مسیر طولانی عاشق هم می‌شوند و بعد از بازگشت به خانه این احساس دیگر کاملا آشکار می‌شود. 

🔸این مسافرت باعث می‌شود تا نیکی کمی خودش را جمع کند و مانند یک مرد زندگی کند و تانزی هم کمی بزرگ‌تر شود. و اد و جس عاشق همدیگر شوند. 

🔸بعد از بازگشت به خانه اد اتفاقی موضوعی را می‌فهمد که برایش غیر قابل هضم است و جس را ترک می‌کند. 

🔸اد مدتی از جس دور می‌ماند. کارهای پرونده‌اش به اتمام می‌رسد و محکوم به پرداخت جریمه‌ی کلانی می‌شود. به همین دلیل اد برای آخرین بار به شهر ساحلی که جس در آن‌جا زندگی می‌کند برمی‌گردد تا خانه‌اش را بفروشد، اتفاقی می‌افتد و این موضوع مهم باعث می‌شود تا جس را ببخشد و پیش او برگردد.

🔸درنهایت المپیاد هم به علت غلط بودن سوال اول مجددا برگزار می‌شود... همسایه‌ی بد جس هم که به شدت مردم‌آزار بود به سزای عملش می‌رسد. این وسط فقط سگ بوگندوی آن‌ها شَل و پَل می‌شود و یک چشمش را از دست می‌دهد. 

 

🔷جوجومویز در این رمان به تشویق و گسترش رفتارهای خوب دست‌ زده است. رفتارهایی چون:

🔹راستگویی و رو راست بودن، که در سرتاسر داستان موج می‌زند. تا حدی که جس کار ناپسندی که در حق اد کرده است برای دختر و پسرش تعریف می‌کند تا در زندگی آینده‌شان آن‌ها این کار را تکرار نکنند. 

🔹 امیدوار بودن. 

🔹اهمیت خانه و خانواده. 

🔹دزدی کار بدی است حتی در مقیاس کوچک و عواقب بدی هم دارد. 

🔹بخشش. 

🔹 قضاوت نکردن فرد با دیدن یک کار اشتباه از وی. 

🔹ساده نبودن و گول نخوردن. 

🔹سرزنش و توصیف زشتیِ همسایه‌آزاری. 

🔹 شناخت هم‌دیگر در سفر! 

🔹و.. 

 

🔶 نقد کتاب:

🔸طولانی بودن بیش‌ازحد داستان.

 

📤 نشر : آتیسا 

📖 تعداد صفحه: ۶۵۶

💰 قیمت نسخه چاپی: ٣٨٠٠٠تومان

💰قیمت نسخه الکترونیکی در اپلیکیشن طاقچه : ۵٠٠٠تومان

📥 دانلود نسخه‌ی رایگان کتاب در پست بعدی کانال.

منتشر شده در شبکه اجتماعی سروش کانال کتابخوانی:

📚 @ketab_khani

منتخبی از بخش‌های کتاب:

  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی