فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

📚 معرفی کتاب: زایو

🖊 نویسنده: مصطفی رضایی‌کلورزی 

 

🔷 یکی از بهترین رمان‌های علمی تخیلی ایرانی_اسلامی.

 

🔶خلاصه‌ی داستان:

ماجرای کتاب، در سال ١۴٢٠ ه.ش رخ می‌دهد. زمانی که مردم، به جای رانندگی با ماشین، از هواروها استفاده می‌کنند. چند سالی است که ویروس خطرناکی به نام «زایو»(zi.o) بین انسان‌ها پخش شده و تعداد انسان‌های روی کره‌ی زمین را به نصف رسانده است. دانشمندان و مبارزان زیادی در راه مقابله با این ویروس، جان خود را از دست داده‌اند. زمانی که دنیا در آستانه‌ی نابودی است، چشم امید همه تنها به یک دانشمند، به نام «دکتر علی پارسا» است.

دکتر پارسا که سال‌ها بر روی زایو تحقیق کرده و به نتیجه‌ای نرسیده بود، اکنون از طرف جمهوری اسلامی ایران به یک ماموریت بسیار خطرناک می‌رود تا بتواند ساختار ویروس را شناسایی کند و سپس داروی مقابله با آن را بسازد.

در شروع این ماموریت توسط گروه‌های شورشی ربوده می‌شود و این یعنی ماموریت از روال عادی خود خارج شده و لو رفته است. اما در اوج ناامیدی، ناگهان گروهی از راه می‌رسند و دکتر پارسا و محافظش را نجات می‌دهند. آن‌ها گروهی مبارز هستند که به صورت مخفی دربرابر عوامل سازنده‌ی ویروس می‌جنگند. آن‌ها پس از یک نبرد هیجان‌انگیز به مقر مخفی خود در آفریقا می‌روند و با هم آشنا می‌شوند. این گروه کوچک شامل مبارزانی می‌شود، که هر کدام اهل یک کشور هستند. آلمان، اسپانیا ، روسیه، آمریکا، ژاپن و فرانسه. آن‌ها یک پیرمرد آمریکایی نیز در گروه خود دارند که بعد از سفرش به ایران، مسلمان شده و بعدها رهبر انقلاب اسلامی مردم آمریکا می‌شود.

گروه مبارزان پس از پشت سر گذاشتن ماجراهای هیجان‌انگیز زیادی در نهایت به ماموریت خود و دکتر پارسا پایان می‌دهند. آن‌ها بعد از آفریقا به آمریکا سفر می‌کنند تا نقشه‌ی ورود به آزمایشگاه، که یک ورودی هزارتو به اعماق زمین است را پیدا کنند. سپس به جمهوری اسلامی فلسطین که سومین آزمایشگاه تولید زایو در آن‌جا واقع است می‌روند و با فداکاری دکتر پارسا و دکتر سپاسی و تک تک اعضای تیم محافظان، در نهایت با توصیف خارق‌العاده‌ی نویسنده موفق به نابودی زایو برای اولین بار در دنیا می‌شوند و دنیا را نجات می‌دهند.

 

🔷 این کتاب با این‌که طرح و فضاسازی بسیار قوی‌ای دارد اما در کمال تعجب اولین اثر نویسنده می‌باشد، جا دارد تا از قلم توانمند نویسنده به شدت تقدیر شود. همچنین انتظار می‌رود، آثار بعدی نویسنده، از شاهکارهای ادبیات ایران در زمینه‌ی رمان علمی تخیلی باشند. (وقتی کتاب را می‌خواندم هر لحظه با خودم افسوس می‌خوردم که چرا فیلم‌سازان ما نمی‌توانند با اقتباس از چنین آثاری فیلم بسازند...)

 

🔶نقد کتاب:

🔸اول آن‌که: کمی دور از واقعیت است که بخوانیم نصف دنیا بر اثر ابتلا به زایو مرده‌اند اما ویروس هنوز در ایران وارد نشده. هر چقدر هم کشوری پیشرفته باشد، باز هم تصور چنین آماری، نظریه‌ی نویسنده را نقض می‌کند.

🔸دوم آن‌که: در جایی از کتاب، شخصیت «حافظ» به عنوان رمز ورود به یکی از راه‌های آزمایشگاه، عدد ١٩۴٨ را وارد می‌کند و قفلِ در باز می‌شود. شخصیت دیگر از او می‌پرسد: چطور فهمیدی و این عدد چیه؟ حافظ در جواب می‌گوید: هیس! بعدا بهت میگم. درحالی که این «بعدا» در کتاب هیچ‌وقت نمی‌رسد و نویسنده هرگز نمی‌گوید این عدد چه عددی است! وقتی کتاب تمام شد، من در عین خوشحالی و شوق از خوندن چنین کتابِ زیبایی، یک حالت عجیبی بهم دست داد! (مثل بچه‌ای که مامانش بهش قول داده بعد از این‌که از سرکار برگشت، براش بستنی بخره. اما مامانش یادش رفته و بچه همچنان بهت‌زده انگشتش تو دهنشه و منتظر بستنیه...) من تا آخر داستان منتظر بودم ببینم سال ١٩۴٨ چه سالیه. تا اینکه بعد از تموم شدن کتاب، بعدها در کتاب دیگه‌ای خوندم سال تاسیس اسرائیله. نویسنده می‌توانست همان لحظه از زبان حافظ بگوید که: آقایون خانم‌ها! این عدد سال تاسیس اسرائیله. یا بعدها همون شخصیت کنجکاو، بزنه رو شونه‌ی حافظ و بگه: کلک! نگفتی ١٩۴٨ چه عددیه؟ و حافظ هم بگه هنوز تو کَفِشی؟ بابا سال تاسیس اسرائیله دیگه! :/

🔸نقد سوم: استفاده‌ی بیش‌ازحد از علامت تعجب در متن کتاب.

🔸نقد چهارم: با اینکه توصیف همه‌ی مسائل در کتاب بسیار عالی بود، اما خواننده همواره منتظر بود تا ببیند زایو چگونه منتقل می‌شود. از راه تماس فیزیکی؟ از راه تنفس؟ از راه خون؟ از چه راهی؟ همچنین نویسنده قبل از وارد کردن مخاطب به آزمایشگاه، مدام از یک ورودی هزارتو صحبت می‌کند. وقتی مخاطب همراه شخصیت‌های اصلی وارد تونل‌های آزمایشگاه می‌شود تنها با دو عدد سه‌راهی مواجه می‌شود؛ در حالی که مخاطب انتظار دارد با یک هزارتو مواجه شود.

 

💎گروه سنی پیشنهادی برای مطالعه‌ی این کتاب: نوجوانان، جوانان.

📤 نشر: کتابستان معرفت 

📖 تعداد صفحه: ٢٩۴

💰 قیمت نسخه چاپی: ٣۵٠٠٠تومان

💰قیمت نسخه الکترونیکی در اپلیکیشن طاقچه : ١٢٠٠٠تومان

منتشر شده در شبکه اجتماعی سروش کانال کتابخوانی:

📚 @ketab_khani

  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۵)

خیلی توضیح عالی بود

 

پاسخ:
ممنون از شما. 

سلام عالی تر از این اصلا نمیشه حتما بخونید و از دستش ندید

پاسخ:
بله واقعا این کتاب لذت بخش و هیجان انگیز بود
  • سلاله نیک هاشمی
  • کتاب زایو کتابی بود که من رو که عاشق داستان های علمی تخیلی ام در رویا غرق کرد هرچند من در تمام کتاب هایی که میخونم زندگی میکنم،اما بریم سراغ نقد زایو اینکه این کتاب اولین اثر آقای رضایی کلورزی است،باید بگم آقای نویسنده قدرت قلمشون بالاست که کسب تجربه ایراداتشون برطرف میشه.

    اما باید بگم این کتاب خیلی زود و یهویی تموم شد و میشد ادامه دادش مثلا اینکه خواننده رو تنها گذاشتند تا ما خودمون تصمیم بگیریم که چه بر سر توماس و فوجی و حتی مهندس آمد.

    با تمام اینها خداقوت جناب رضایی کلورزی،امیدوارم در آینده شاهد درخشش بیشتر آثار شما باشیم.

    یاعلی

    پاسخ:
    👌👌 ممنون از نقد خوبتون
    منم واقعا عاشق این طور کتاب ها هستم، نوشتن به این سبک و با این موضوع باید در بین نویسندگان ما بیشتر باشد. 

    سلام. ممنون از توجهتان و نقدی که بر کتاب زایو نوشتید. امیدوارم کتاب های بعدی هم تجربه های جدیدی برای من و مخاطبان باشد. 

    پاسخ:
    سلام لطف دارید. 

    با نقد دوم تون موافق نیستم .به نظرم وقتی رسانه ای قوی میشه ، که منظور خودش رو در لفافه بیان کنه نه جلو روی مخاطب !اصلا به همین خاطر بوده که شمای مخاطب، بعد از تموم کردن کتاب درباره این موضوع تحقیق کردید . همین که فلسفه قرار دادن این عدد 1948 به صورت واضح در کتاب بیان نشده ، اتفاقا مسئله جالبی هست که باعث میشه مخاطبانی که با نویسنده هم عقیده نیستند به طور ناخودآگاه با او ، همراه بشوند . 

    یعنی نویسنده به طور نامحسوس می خواسته به مخاطبش برسونه که اسرائیل شاید تو آینده ای که نشون داده از بین رفته ؛ اما تو این دنیا هنوز هم "اسرائیلی ها" با تولید چنین فتنه هایی «ویروس» دنیا رو به زوال می برند =)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی