فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم

بلاخره هری پاتر بخوانیم یا نخوانیم؟!

من که می­‌گویم بخوانید. اما درست بخوانید!

هری پاتر را بخوانید نه به عنوان یک "هری­‌پاترباز" ! ("هری‌پاترباز" به کسی گفته می­‌شود که بعد از خواندن مجموعه­‌ی هری‌پاتر، جوگیر شده و زندگی خود را با عشق به هری و نمادهایش می‌­گذراند.)

هری پاتر را بخوانید برای بهره‌­مند شدن از یک اثر ادبیِ  تاثیرگذار در سطح جهانی و لذت بردن از قلمِ زیبای خانم رولینگ، که با مهارتش در نویسندگی، خواننده را از کوچک تا بزرگ به قعر داستان می‌‌کشاند.

بخوانید و لذت ببرید؛ اما مراقب باشید، غرق نشوید!

بدون درنظر گرفتن انتقادات محتواییِ وارد بر این مجموعه، و با قضاوت از روی انصاف، هری_پاتر یکی از پدیده‌های درخشان در قرن اخیر است که با گذشت سال­‌ها از اولین قسمتِ آن، محبوبیت خود را از دست نداده؛ بلکه هنوز هم طرفداران نوجوان، جوان و حتی بزرگسالِ جدیدی را به خود جذب می­کند. تا جایی که به عنوان پرطرفدارترین مجموعه، اسم طرفدارانش در کتاب گینس ثبت شده است.

ابتدا میخواهم نیمه­‌ی پر لیوان را برایتان بگویم؛ راستش را بخواهید بنده کتابخوانی را در کودکی، از مجموعه­‌ی هری_پاتر آغاز کردم واین امر باعث شد تا عاشق کتاب خواندن شوم. بعدها با جستجو در اینترنت متوجه شدم خیلی­‌ها مثل من بودن! در حقیقت هری_پاتر و دنیای ساخته شده توسط خانم رولینگ، خیلی­‌ها را با کتاب و لذت کتابخوانی آشتی داد.

این قضیه­‌ای را که گفتم بزرگ­ترین تاثیرش در زندگی خودم بود اما هری، برای خواننده­ایش نکات مثبت دیگری را هم به همراه دارد. از جمله می­توان به دوستی، و تاثیر آن در زندگی، معرفت، جایگاه خانواده، تشخیص خوب و بد، فداکاری، اهمیت مطالعه، شجاعت و... اشاره کرد.

از این­‌که این کتاب بر اساسِ فرهنگِ نویسنده­‌ی غربی‌اش نوشته شده، شکی در آن نیست؛ ولی نکات و تاثیرات مثبت موجود در آن را نیز نمی­‌توان نادیده گرفت.


و اما راز موفقیت جی-کی-رولینگ نویسنده‌ی مشهور این مجموعه، چیست؟

و خواندن مجموعه‌ی هری پاتر تا چه اندازه مضر است؟


هری یک پسر کاملاً معمولی است که بعد از فراگیری جادو به محبوب­ترین پسر در دنیای جادوگری تبدیل می‌­شود. او با گفتن وِرد و تکان‌­دادن چوب دستیِ خود، می‌تواند کارهای شگ­فت‌انگیزی انجام‌­دهد که زندگی را بسیار هیجان­‌انگیز می‌کند؛ به گونه‌­ای که با حذف محدودیت‌­های بشری، انسان را از نقشِ مخلوق بودن، به خالق تبدیل می‌­کند. "وَإِذا قَضى‌ أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ‌" می‌­شود برای خودش!!!

در این مجموعه، هری نقش منجی­‌ای را بازی می‌­کند که با جادوگری، شجاعت و به کمک دوستانِ وفادارِ خود، جهان را از شرِّ بدی و تاریکی خلاص می­‌کند.

  جهانِ هری_پاتر به دو قسمت تقسیم شده است: 

1-دنیای مشنگ ها یا مردم معمولی. 

2-دنیای جادوگران.

در این جهان خدایی وجود ندارد، و دنیای مردم معمولی به دست جادوگران قابل کنترل است. مثلاً وجود پدیده‌­ها، وابسته می­‌شوند به علت‌های جادویی؛ خالی از هر نوع فلسفه و علت_معلولی (علت یک پدیده یا وِرد و چوب­دستیِ یک جادوگر مطرح می‌شود؛ یا برای اتفاقی است که قرار است در آینده­‌ای نزدیک رخ دهد(پیش‌گویی) و یا..).

این پدیده شاید بخاطر خلاء وجود خدا در افکار آتئیستی غرب شکل­‌گرفته و چون برای پدیده­‌ها علت هیجان­‌انگیز و بی دردسری مطرح می­‌کند، این همه طرفدار پیدا کرده است و رولینگ، خوب می‌دانسته چطور با جذاب­‌ترین مسائل، این خلاءِ مهم را با پوشال پر کند، و ذهن­‌ها را از خدای واحد دور سازد!

جالب است بدانید، بعد از انتشار و موفقیت چشمگیرِ کتاب و فیلم­‌های هری_پاتر، نهادهای فرهنگی، خانوادگی و مذهبی در غرب، به مخالفت با محتوای این مجموعه پرداختند.

نقدی خواندم در رابطه با اینکه، آیا همه‌ی موجودات، نمادها، وِردها و ماجراها و... در مجموعه­‌ی هری_پاتر تماماً  ساخته­‌ی ذهنِ خلاقِ نویسنده است یا خیر؟ در این نقد با پژوهش‌های تاریخی در بریتانیا و کشورهای آسیایی، ثابت کرده بودند که اکثر این موارد را خانم رولینگ، از تاریخِ جادو و جادوگری در زمان‌­های قدیم و استفاده از افسانه­‌های ملل مختلف، برداشت کرده است. نویسنده دنباله­‌روی کارهای بی­‌ثمر جادوگرانِ قدیم، اما این­‌بار با سلاحِ قدرتمندِ رسانه است. گروهی از این موارد نیز، (همچون پوشش ولدمورت در قسمت اول) ناشی از شیطنت­‌های ضد اسلامیِ نویسنده مطرح شده است. اما این گریزِ خانم رولینگ به نمادها و افسانه­‌های ملل مختلف را می­‌توان یکی از سیاست‌­های نویسنده و از علل طرفداری جهانی از مجموعه­‌ی هری_پاتر دانست.

حال با تمام این مضرات و فوایدی که درباره‌­ی دنیای جادوییِ هری گفته شد و بسیاری دیگر از ناگفته­‌ها؛

آیا حاضرید خودتان یا فرزندانتان مجموعه هری_پاتر را بخوانید؟

به عنوان کسی که این مجموعه را در کودکی الی نوجوانی خوانده است؛ بهتان پیشنهاد می‌کنم اگر مطمئنید داخل داستانِ هری غرق نمی‌شوید، خواندن این مجموعه‌ی جذاب را از دست ندهید. اما اگر فکر می‌کنید با خواندنش، ممکن است از دنیای واقعی فاصله بگیرید بهتان پیشنهاد نمی‌کنم.

و اگر کودکتان روزی خواست این مجموعه یا هر مجموعه‌ی مشابهی را بخواند مانعش نشوید. زیرا: 

اول- فکر می‌کند شما واقعیت‌ها را از او پنهان می‌کنید. 

دوم- حساس‌تر می‌شود و حتما به دور از چشم شما می‌رود سراغ کتاب، تا ببیند شما چه چیزی را از او پنهان می‌کردید. 

سوم- اگر از همان اول اجازه می‌دادید با خیال راحت کتاب دلخواهش را بخواند، در حد یک کودک می‌خواند و لذت می‌برد و شما کنترل شده نکات ضروری در رابطه با مواردی که در بالا گفته شد، به او منتقل می‌کردید؛ اما اینکه خودش برود با این هدف بخواند تا بفهمد شما چه چیزی را از او مخفی می‌کردید..آن‌جاست که جا دارد بگوییم: واویلا :)...


ف-حسنپوردکان

منتشر شده در شبکه اجتماعی سروش، کانال کتابخوانی:

@ketab_khani

  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۳)

خیلی مطلب جالبی بود واقعا ممنون
پاسخ:
خواهش میکنم 😉✌️

بله کاملا درسته

اونایی که این مجموعه رو میخونن نباید توش غرق بشن

:)

پاسخ:
دقیقا 😉
  • حنانه عزتی
  • سلام خوب هستید من خواستم این کتاب رو بخرم بخونم 14 سالمه بنظر شما مناسب سن من هست

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی