فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

📚 معرفی کتاب: نیم دانگ پیونگ یانگ 

🖊 نویسنده: رضا امیرخانی  

 

🔶 شرح حال اکنونِ انسان کره شمالی از زبان آقای امیرخانی در دو سفر ایشان به این کشور.

🔸 قبل از خواندن این سفرنامه، خواندن کتاب 1984 اثر جورج اورول را پیشنهاد می‌کنم؛ چرا که هر چه را در این کتاب می‌خوانیم، جورج اورول آن را سال‌ها قبل پیش‌بینی کرده است. 

🔸 طراحی کتاب: نظمی نمایشی، زیر سایه‌‌ی یک دیکتاتوری به تمام معنا.

 

 

🔷 کره شمالی، در ذهن انسان‌های امروزی، همیشه یکی از علامت سوال‌های بزرگ بوده است، به طوری که زندگی‌نامه‌ی افرادی که توانسته‌ا‌ند از این کشور فرار کنند، برای مردم دنیا بسیار خواندنی است. اگر شما یکی از این کتاب‌ها را خوانده باشید، اکثر نویسندگانِ فراریِ این کتاب‌ها، دید یک طرفه به کشورشان دارند. کشوری پر از جنگ و آشوب و قحطی و بدبختی که مردمش را زندانی سیاست خود کرده است. اما فرق کتاب آقای امیرخانی با چنین زندگی‌نامه‌هایی در این است که:

🔹اول: نگاه یک جانبه به امور و اتفاقات ندارد، و صرفا به عنوان یک سفرنامه همه‌ی حوادث را برای خواننده توضیح می‌دهد.

🔹دوم: نویسنده تنها روی نقاط منفی انسان‌ها و رفتارهای مردم این کشور دست نمی‌گذارد.

🔹سوم: به عنوان فردی غیر کره‌ای و خارج از بازی‌های شمال و جنوب؛ و همچنین یک فرد ایرانی می‌نویسد. همچنین در لحظه لحظه‌ی کتاب، این حس به خواننده القا می‌شود که نویسنده برای فهمیدن بیشتر از آنچه در شمالِ کره می‌گذرد، تمام تلاشش را کرده است. 

 

🔶 در حقیقت این کتاب، شامل دو سفر در سال ١٣٩٧ می‌باشد. سفر اول به کره‌ی شمالی که همراه با حزب موتلفه ایران است و سفر دوم به کره شمالی که خود آقای امیرخانی و گروهش به تنهایی به کره می‌روند. 

🔸 اسم کتاب هم به این علت «نیم دانگ» انتخاب شده است که سیاست و جو حاکم بر جامعه‌ی کره شمالی به آقای نویسنده، اجازه‌ی دیدن همه آن‌چه در کره می‌گذرد را نمی‌دهد؛ و این کتاب تنها قسمتی از کره را که آقای امیرخانی توانسته‌اند، به آن دسترسی پیدا کنند، به شما نشان می‌دهد. با خواندن این کتاب جذاب خودتان کم کم به حکمت نام‌گذاری این کتاب دست پیدا می‌کنید. 

 

🔷 از خوبی‌های خواندن نیم دانگ پیونگ یانگ این است که این سفرنامه مانند اکثر سفرنامه‌ها خسته کننده نیست. چرا که با قلم توانمند یک رمان‌نویس قهار نوشته شده است. آقای امیرخانی با اشراف کامل به مطالب، بسیاری از قسمت‌های سفرش را با شوخی‌های کوچک و هجو بیان کرده است و هدف از بیان مطلب را بدون ایجاد کسلی در خواننده به مخاطب عرضه می‌کنند. 

🔹 این کتاب با این‌که درمورد کره‌ی شمالی است اما صحبت‌های بسیاری هم درمورد خود ایران، به خصوص درمورد تحریم دارد.

🔹انتقاد به سیاست خارجی و ورزشی ایران در رابطه با رژیم اشغالگر صهیونیستی در صفحه ٩۴ یکی از این موارد است که خود بنده با این یک نظر از آقای امیرخانی موافق نیستم. 

 

🔶 در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

🔸 همین که قبول دارند ره‌برشان ابتدا بچه بوده‌اند و بعد مثل باقی قد کشیده‌اند و بزرگ شده‌اند به نظرم یک دست‌آورد انسانی باشد.

 

📤 نشر: افق

📖 تعداد صفحه: ٣۴٣

💰 قیمت نسخه چاپی: ۵٠٠٠٠ تومان

 

منتشر شده در شبکه اجتماعی سروش کانال کتابخوانی:

📚 @ketab_khani

 

منتخبی از بخش‌های کتاب:

 

 

  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی