فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

📚 معرفی کتاب: مسافر جمعه  

🖊 نویسنده: سمیه عالمی 

 

🔶در این کتاب با یک رمان فوق‌العاده، 

🔸با موضوع عاشقانه، تاریخی، سیاسی، هیجانی،

🔸در سال‌های ۴١ و ۴٢ ایران همراه هستید.

 

 

🔷داستان درمورد پسری به نام «رسول» است که در یکی از دهات‌های خراسان همراه مادرش «خاتون» زندگی می‌کند. پدر و خواهر رسول سال‌ها پیش فوت شده‌اند. رسول از بچگی عاشق دختر خاله‌اش «رضیه» است که حالا با خانواده‌اش در قم زندگی می‌کنند. روزی که رسول و خاتون، برای خواستگاری از رضیه می‌خواستند راهی قم شوند، رسول پیش یکی از نوکرهای خان به نام «سالار» می‌رود تا تکلیف زمین‌های رعیتی را روشن کند. در این دیدار بین رسول و سالار درگیری اتفاق می‌افتد. رسول برای دفاع از خودش سالار را هل می‌دهد و سالار می‌افتد و دیگر بلند نمی‌شود. رسول که می‌بیند سالار کشته شده، خیلی می‌ترسد. دست خاتون را می‌گیرد و با عجله به قم می‌رود تا هرگز به ده برنگردد. در قم با ماجراهای زیادی مواجه می‌شود. از جمله:

🔹ماجرای هجوم به مدرسه‌ی فیضیه در سالروز شهادت امام صادق (ع) که با نوروز سال ۴٢ هم‌زمان شده بود و علما به دستور امام خمینی (ره) به عزاداری مشغول بودند.

🔹شکنجه‌های ساواک، رفتار زشت پاسبان‌ها با مردم، اختلاف طبقاتی خان و رعیت و.. 

🔹انقلاب سفید شاه و ماجرای تقسیم اراضی.

🔹خفقان حاکم بر جامعه‌ی قم، در دهه‌ی چهل. 

 

🔶نقد کتاب:

🔸اول آن‌که توصیف چهره، پوشش، تیپ و... شخصیت‌ها خیلی قوی نبود. خواننده تا آخر داستان برای چهره‌ی مرتضی(پسرخاله‌ی رسول)، خاتون، و حتی کفاش داستان و... چهره‌ای در ذهنش ندارد.

🔸دوم آن‌که وقتی حادثه‌ی فیضیه اتفاق می‌افتد توصیف راوی داستان خیلی ناجور می‌شود و همه چیز با خواب و بیداری رسول در اوج بیماری همراه می‌شود. اما این فرآیند خیلی از نظر خواننده خوشایند نیست و دوست دارد بیشتر درمورد آن شب خونین بداند.

🔸سوم آن‌که، نویسنده می‌توانست رسول را که یک پسر روستایی است و از خیلی چیزها بی‌خبر است، بیشتر از این‌ها درمورد سیاست آن زمان، کنجکاو نشان دهد تا بدین وسیله وقتی موضوع «انقلاب سفید شاه» را در داستان مطرح می‌کند، بیشتر درموردش توضیح بدهد.

🔸چهارم آن‌که نویسنده برای شخصیت‌هایی که به داستان دعوت کرده، پایانی در نظر نگرفته است. شاید نویسنده قصد دارد داستان را در جلد دوم ادامه دهد. 

 

💎گروه پیشنهادی برای مطالعه‌ی این کتاب: نوجوانان، جوانان.

📤 نشر: کتابستان معرفت  

📖 تعداد صفحه: ٢٣۴

💰 قیمت نسخه چاپی: ٢٣۵٠٠تومان

💰قیمت نسخه الکترونیکی در اپلیکیشن طاقچه: ۵٠٠٠تومان

منتشر شده در شبکه اجتماعی سروش کانال کتابخوانی:

📚 @ketab_khani

  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی