فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

معرفی کتاب: مردی_در_تبعید_ابدی

اثر: نادر_ابراهیمی

 

و این بار،

تاریخ،

به زبانِ روانِ داستانی...!🍃

 

 

آقای نادر ابراهیمی، این اثرِ ناب را با تلاش فراوان، برای وصفِ زندگیِ پرتلاطمِ ملاصدرا شیرازی، دانشمند و فیلسوفِ مسلمانِ ایرانی پدید آورده است.

وی طی مطالعات گسترده‌ی تاریخی و آثار فراوانِ ملا، (که همه حدودا در سال ۱۰۰۰شمسی رخ داده است)، با قلمی روان و در عین حال با رنگ و بوی زبانِ گذشته‌ی ایران ، این اثر باشکوه را برای نسل‌های جدید به ارمغان آورده است.

 

در این کتاب، حال و گذشته‌ی ملاصدرا، همزمان با هم روایت یک‌شود و این ظرافت کار و قلم نویسنده را نشان می‌دهد، چرا که این نوع روایتِ سختِ تاریخ، هرگز باعث سردرگمی خواننده نمی‌شود.

 

خواندن این کتاب نه تنها خواننده را با زندگی و آثار و تفکرات ملاصدرا آشنا می‌کند، بلکه او را با زمانه‌ی چهار شاه ایران، به خصوص شاه‌عباس‌اول و ستم و ظلم و بیداد آن زمان، آشنا می‌کند. همچنین درمورد استادان بزرگی چون میرابوالقاسمِ فندرسکی، شیخ بهاءالدّین و میرمحمد باقر استرابادی اطلاعاتی ناب به خواننده می‌دهد. 

 

📜خلاصه‌ی کتاب:

محمد صدرای شیرازی در دوران کودکی و نوجوانی مانند هم‌سن و سالانش به بازی مشغول نبود، بلکه مدام به مطالعه‌ی کتب سنگینی چون: فلسفه، الاهیات، احادیث و تفاسیر قرآن و... خود را مشغول می‌کرد. با اینکه پدرش مخالفِ این رویه‌ی زندگی او بود اما محمدصدرا دست از این راه برنداشت و خود را به اثبات عالمان آن زمان، در مجلسی با حضور شاه رساند و لقب ملاصدرا را در سن بسیار کم، از آنِ خود کرد و‌ موجب حیرت همگان و شروعِ حسد ورزیِ بدخواهان شد.

در راه کسب علم سختی‌های بسیاری کشید و طعنه و تهمت‌های زیادی را به جان خرید. چرا که نوجوانی بود لبریز از سوال و در عوض، مقابلش استادانی بودند کم خرد، که توانایی پاسخ به پرسش‌های او را نداشتند.

در این میان سه استاد بزرگوار وی، نه تنها وظیفه‌ی علم‌آموزی به او را برعهده گرفتند؛ بلکه رفیق و نگهبان او بودند دربرابر کینه‌توزان، تا از طریق شاه و درباریان به او آسیبی نرسد و جانش در امان بماند. اما بلاخره بدخواهان کار خود را کردند و آنقدر پیش گوش شاه‌عباسِ دهن‌بین، بر ضد ملاصدرا که آن زمان از طرفِ شاه، لقب صدرالمتالهلین گرفته بود، داستان بافتند که در نهایت منجر به تبعید وی و خانواده‌اش از پایتخت آن زمان یعنی اصفهان و چند شهر دیگر شدند، به امید آن‌که کویرکُش شوند. اما ملاصدرا به یاری خدا از کهک (دیاری در نزدیکی شهر قم) سردرآورد و در آن‌جا بزرگترین اثر خود اسفار_اربعه را نگاشت و بعد از چندی که آب‌ها از آسیاب افتاد، از طرف مردم شیراز دعوت نامه‌ای دریافت کرد و به زادگاهش برگشت و در آن‌جا به تصحیح و تالیف و تدریسِ طلاب مدرسه‌ی خان تا زمان مرگ پرداخت.

 

 

✅گروه پیشنهادی برای مطالعه ‌ی این کتاب: جوانان + بزرگسالان.

✅انتشارات: روزبهان

✅تعداد صفحه: ۲۷۷

✅قیمت: ۲۸۰۰۰

✅لینک دانلود pdf کتاب:

 https://bayanbox.ir/download/8855104609949840086/%D9%85%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%A8%D8%AF%DB%8C.pdf

✅منتشر شده در شبکه‌ی اجتماعی سروش کانال کتابخوانی:

📚 @ketab_khani

 

🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

بخش‌های منتخب کتاب:

 

👳_من پدرِ نامهربانی نیستم محمد، و بازداشتِ به خشونت را هم دوست نمی‌دارم؛ اما بدان که کتاب، دریایی‌ست، و نوجوانانِ اسیرِ کتاب، به دریازده‌یی ناآشنا با شنا. تو بی‌شک، غرق خواهی شد.

👨_غرقی‌ست شیرین؛ شیرین‌ترین غرق، اگر محقق شود.

 

صفحه ۲۰

📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖

 

اعتقاد هم مثل عشق، دردسرها دارد. شاید که جنس عشق و اعتقاد یکی باشد و ما نمی‌دانیم.

صفحه ۱۶۱

📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚

 

 

  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۱)

سلام

ممنون از معرفی این کتاب. واقعا شاهکاره. من دو بار خوندمش و عاشق ملاصدرا شدم.

پاسخ:
باهاتون موافقم واقعا شاهکاره. 
 یکبار هم از مسابقه ی کتابخوانیش جایزه بردم  🙈 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی