فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم



📚 معرفی کتاب: قمار_باز 
🖊 نویسنده: داستایوفسکی
🖊 ترجمه: جلال آل‌احمد


🔷بازی رولت و قمار در قلب اروپا ،

🔹همراه با یک مرد روسیِ معتاد به قمار...


🔶کتاب، شرح ماجرای یک مرد روسی است که به عنوان آموزگار، همراه با یک خانواده‌ی روسی به آلمان آمده است. او عاشق دختر این خانواده است اما همواره با بی‌توجهیِ این دختر نسبت به خودش مواجه می‌شود.

🔸در این ماجرا داستایوفسکی توانسته است چند ملیت را در قالب چند شخصیت در کنار هم بگنجاند و یک یا چند خصوصیت را با کمک این شخصیت‌ها به کل آن ملیت تعمیم دهد. مثلا از فرانسوی‌ها به عنوان افرادی که تنها به ظاهر اهمیت می‌دهند و باطن زشتی دارند نام برده است؛ و در عوض انگلیسی‌ها را افرادی شجاع و بامعرفت نشان‌داده است و...

🔸داستایوفسکی این رمان را در طول ۲۶روز و با الهام از اعتیاد خودش به قمار نوشته‌است.


🔷وقتی این داستان را می‌خواندم، آیه‌ی شریف قرآن (سوره‌ی بقره، آیه‌ی ۲۱۹) برایم مرور می‌شد. آن‌جا که خداوند می‌فرمایند: «درباره‌ی شراب و قمار از تو سوال می‌کنند، بگو در آن‌ها زیان و گناه بزرگی است، و منافعی برای مردم در بر دارد؛ ولی گناه آن‌ها از نفعشان بیشتر است.»

🔹این مسئله که خداوند فرموده‌اند: در قمار هم زیان است و هم منفعت اما زیان آن برای مردم بیشتر است؛ کاملا در این داستان مشهود است. مردی که می‌توانست با تمام استعداد‌هایی که داشته به بهترین‌ها برسد و برای کشورش مفید باشد کاملاً با قمار به پوچی می‌‌رسد. و زنی که در اوج پیری، عقلش را از دست می‌دهد و مانند یک بچه تمام اموالش را در قمار می‌بازد، در هنگام پشیمانی و بازگشت به کشورش از نیت گذشته‌اش برای وقف یک مسجد با افسوس خبر می‌دهد.

🔹در نهایت کتاب، با تصمیم شخصیت اصلی داستان برای قدم گذاشتن در راه ترک قمار و تولدی دوباره به پایان می‌رسد.


💎گروه پیشنهادی برای مطالعه‌ی این کتاب: جوانان .

📥 دانلود نسخه الکترونیکی در اپلیکیشن طاقچه : رایگان

منتشر شده در شبکه‌ی اجتماعی سروش کانال کتابخوانی:

📚 @ketab_khani

  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی