فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

📚 معرفی کتاب: دوازدهم

🖊 نویسنده: علی موذنی

 

🔶 کتابی درباره‌ی امام زمان (عج).

🔸داستان‌هایی در دل یک رمان. 

 

 

🔷 آقای نویسنده، در این رمان از طریق توصیف زندگی یک فیلم‌نامه‌نویس، به موضوع زندگی امام زمان (عج) پرداخته است. ایشان بر این باورند، نباید امام زمان (عج) را تنها در گذشته محصور کرد و درباره‌شان فیلم‌نامه نوشت، بلکه باید ایشان را چون «صاحب‌الزمان» هستند نه تنها در حالِ حاضر، بلکه در آینده و گذشته، هر سه زمان را با هم دید و با این دید، درمورد ایشان شروع به نوشتن کرد.

🔹آقای موذنی، مردِ فیلمنامه‌نویسی را برای شما توصیف می‌کند که خودش اطلاعات زیادی از امام زمان (عج) ندارد و شما را بدین واسطه با اطلاعات اولیه درمورد امام آشنا می‌کند؛ سپس یواش یواش همراه با نقش اصلی، مسائل را تخصصی‌تر دنبال می‌کند و هم‌زمان به بررسی داستان‌هایی از حضور امام در حال حاضر نیز می‌پردازد. اما آن‌چنان که خودِ نویسنده ادعا کرده، نتوانسته است از پس مسائل مربوط به امام، در آینده برآید.

🔹همچنین آقای موذنی، از شخصیت اصلی داستان به عنوان وسیله‌ای برای ابراز انتقاداتش، به صنعت فیلم‌سازی، استفاده کرده است: به مردِ فیلم‌نامه‌نویس، یک پیشنهاد کاری با موضوع امام زمان (عج) می‌شود. اما او بخاطر این‌که عوامل فیلم می‌خواهند نظراتشان را به نویسنده تحمیل کنند و یا اصلا نظرات نویسنده برایشان مهم نیست، کار را قبول نمی‌کند. یکی از انتقادات آقای موذنی، عدم نشان دادن چهره‌ی معصوم در فیلم‌ها است. و یا این‌که معصوم در فیلم، حرف نمی‌زند و شخصیت دیگری به‌جای او حرف می‌زند. و... (شاید همین مسائل باعث شدند تا چاپ دوازدهم چهار سال به تعویق بیافتد!)

 

🔶مردِ فیلم‌نامه‌نویس داستان ما، بعد از رد پیشنهاد ذکر شده؛ تدریس کلاس فیلم‌نامه‌نویسی را قبول می‌کند. نکته‌ی داستان در این است که همه‌ی این مسائل، درحالی در جریان است که نقش پررنگ امام زمان (عج) را در کتاب و زندگی تک‌تک شخصیت‌های آن می‌خوانیم.

🔸خلاقیت نویسنده زمانی دیده می‌شود که فیلم‌نامه‌نویس، چون می‌خواهد بین کلاس‌ها و زندگی شخصی‌اش (یعنی کارش) همیشه مرزی وجود داشته باشد تا ذهنش آشفته نشود، زمان‌هایی را که به عنوان استاد در کلاس است به روایت سوم شخص (او) می‌پردازد و در بقیه‌ی زمان‌ها، اول شخص(من) راوی داستان است.

🔸از حق نگذریم، آقای موذنی در طول داستان، چند نکته‌ی بسیار خوب از نکات نویسندگی را به خوانندگان، آموزش می‌دهد.

 

💎گروه پیشنهادی برای مطالعه‌ی این کتاب: نوجوانان، جوانان.

📤 نشر: اسم 

📖 تعداد صفحه: ٣٠٨

💰 قیمت نسخه چاپی: ٢۵٠٠٠تومان

💰 قیمت نسخه الکترونیکی در اپلیکیشن طاقچه : ١٠٠٠٠تومان

منتشر شده در شبکه اجتماعی سروش کانال کتابخوانی:

📚 @ketab_khani

  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی