فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم



📚 معرفی کتاب: حاء_سین_نون
🖊 نویسنده: سید_علی_شجاعی
🏴حکایتی از مظلومیت امام_حسن (ع) در جریان صلح با معاویه...


🏳داستان از زمان امامت امام حسن (ع) و بیعت کوفیان با ایشان شروع، و با شهادت ایشان تمام می‌شود. زمانی که کوفیان امام را به رهبری خود قبول می‌کنند، معاویه خود را در شام خلیفه‌ی مسلمین می‌خواند.

🏴شیوه‌ی نویسنده در روایتِ این داستان بسیار جالب است، به‌طوری‌که هر فصل با یک حرف رمزآلود شروع می‌شود و فصل‌ها بین دو جناح امام حسن (ع) و معاویه در گردش است و هر بار که فصل جدیدی شروع می‌شود، راوی داستان نیز تغییر می‌کند، یعنی ممکن است شما یک بار جریان را از دید معاویه پیش ببرید و در فصل بعد داستان را از دید عمروعاص بخوانید و.. (وقتی حروف هر فصل را به ترتیب کنار هم بگذاریم به جمله‌ی «حسن منی و انا من حسن» می‌رسیم.)

🏳معاویه از زمانی که لقب «پسر آزاد شدگان» (یابن الطلقا) را از ماجرای فتح مکه به دوش می‌کشد، کینه‌ی پیامبر (ص) و اهل بیتش را دارد از این رو به قصد انتقام، جنگی بین شام و کوفه راه می‌اندازد. امام حسن (ع) و اهالی کوفه برای دفاع به مقابله می‌آیند و دشمن را پی‌درپی شکست می‌دهند، اما معاویه به کمک عمروعاص حیله‌ای می‌زنند تا جنگ را به نفع خود تمام کنند اما امام حسن (ع) که کوفیانِ بی‌وفا را می‌شناسند، با نظر اکثریتِ مردم که به پایان جنگ رای می‌دهند، صلح‌نامه را می‌نویسد و نقشه‌ی دشمن را نقشه بر آب می‌کنند.

🏴پرداختن به مسئله‌ی صلحِ امام حسن (ع) به شیوه‌ی داستانی و رمزآلود بسیار حرکت فرهنگی_مذهبی زیبایی است. همان‌طور که می‌دانید جای این نوع کتاب‌ها همیشه در بین کتابخانه‌هایمان خالی بوده، در این میان آثاری مانند «حاء سین نون» مانند غنیمتی است که باید قدر آن را بدانیم.

🏳در راستای ارائه‌ی تاریخ به زبان داستانی، به ناچار باید به منابعی که نویسنده از آن‌ها استفاده کرده اعتماد کنیم، اشاره‌ی نویسنده به مختار و تصمیمش دربرابر امام حسن (ع) که به عمویش پیشنهاد می‌دهد سر امام را به ازای حکومت عراق تقدیم معاویه کنیم در خواننده شک و شبهه ایجاد می‌کند.

💎گروه پیشنهادی برای مطالعه: جوانان .
📤 نشر: نیستان
📖 تعداد صفحه: ۱۶۳
💰 قیمت: ۱۲۰۰۰ت

منتشر شده در شبکه‌ی اجتماعی سروش کانال کتابخوانی :

📚 @ketab_khani


  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۱)

خنداندن افراد

موجب فراموشی مشکلاتشان می شود.

چه انسان نیکوکاری ست

آن کس که

فراموشی را به دیگران هدیه می دهد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی