فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

​​​​​​

📚 معرفی کتاب: آوازهای روسی
🖊 نویسنده: احمد مدقق

 

🔶 سفری به افغانستان ، در زمان کودتای چپ‌ها و به قدرت رسیدن روس‌ها.
🔸 ماجرایی عاشقانه در زمان شروع سال‌های شوم در افغانستان.

 

🔷 در کتاب  «آوازهای روسی»، نویسنده که خود یکی از شهروندان افغانستانی است، دست به نگارش رمانی زده تا به وسیله‌ی آن بتواند، کمی از تاریخ افغانستان را برای دنیا بازگو کند.

🔹این داستان، درموردِ زندگیِ پسری به نام «یعقوب» است؛ نویسنده، شخصیت اصلی داستانش را فردی شکست‌خورده و کینه‌ای در عین حال آشفته و سردرگم ترسیم کرده است.

 

🔶 یعقوب، پسر جبارخان، رئیسِ دَرّه‌ای به نام «ورث» است. یعقوب عاشق دختری به نام «مبارکه» است ولی پدرش مخالف این وصلت است. از این رو وی برای درس خواندن به #کابل می‌رود اما وقتی می‌بیند که بعد از بازگشتش به ورث، مبارکه ازدواج کرده است احساس شکست و خیانت می‌کند. از پدرش مقداری پول می‌دزدد و به کابل برمی‌گردد. او که در سال‌های تحصیل‌اش با یکی از فرماندهان چپ‌ها دوست بوده، بعد از بازگشتش به کابل نیز فعالیتش را چندین سال در حزب ادامه می‌دهد و یکی از مهره‌هایی می‌‌شود که در پیروزی حزب، نقش اساسی دارد. اما سردرگمی یعقوب بعد از پیروزی کودتا نه تنها بهبود نمی‌یابد بلکه بیشتر هم می‌شود. بعد از حادثه‌ای تلخ که اوج هیجان داستان است و مخاطب را شوکه می‌کند، یعقوب کاملاً رنگ عوض می‌کند و با مجاهدین همراه می‌شود، تا علیه حزبی که تا دیروز برایش کار می‌کرد، بجنگد! و... 

🔸آقای مدقق توانسته است به خوبی با لهجه و زبان افغانستانی تمام فصل‌های کتاب را به نگارش در بیاورد طوری که نیاز به ترجمه نداشته باشد. یکی دیگر از حُسن‌های کتاب، توصیف مناسب صحنه‌هاست که خواننده را هر چه بیشتر با فضای افغانستان، کوه‌ها و دره‌ها، بازارها و خانه‌ها و فرهنگ آنجا آشنا می‌کند. در مقابل این نقد به داستان وارد است که نویسنده در آغازِ بعضی از فصل‌ها، خواننده را سردرگم می‌کند و در این سردرگمی او را تا چند صفحه تنها می‌گذارد. همچنین پایان داستان بدون آماده‌سازی و تعجب‌آور بود.
🔸یکی از خصوصیات خوب داستان، این است که نویسنده توانسته است با ترسیم شخصیت تنوع طلب و روانی و منافق یعقوب هر دو طرف جبهه‌ی جنگ در افغانستان را برای مخاطب توصیف کند. یکی جبهه‌ی حزب توده و دیگری جبهه‌ی مجاهدین و دین‌داران. 

 

🔷آقای مدقق، در این کتاب، از چند اتفاق مهم که حدودا چهل سال قبل سرنوشت افغانستان را تغییر می‌دهد سخن می‌گوید:
🔹اشغال افغانستان توسط نیروهای شوروی و چپ‌های افغانستان. (در این سال یعقوب در حزب مشغول به فعالیت علیه دولت است.) 
🔹توصیف یکی از گروه‌های مخالف روس‌ها به نام مجاهدین. (یعقوب پس از بازگشت به ورث در این گروه به فعالیت علیه حزب مشغول می‌شود.)
🔹 توصیف ظلم و زورگویی خان‌ها به مردم.

 

📤 نشر: شهرستان ادب 
📖 تعداد صفحه: ٢٣٨
💰 قیمت نسخه چاپی: ١٩٠٠٠ تومان
منتشر شده در شبکه اجتماعی سروش کانال کتابخوانی:

📚 @ketab_khani

 

منتخبی از بخش‌های کتاب:

 

به زودی... 

  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی