فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم



📚معرفی کتاب: هم قسم    
🖊 نویسنده: عبدالقدوس الامین  
🖊مترجم: احمد نطنزی

🔷همراه با شهید ام‌یاسر، 
🔹زنی قهرمان و فداکار، 
🔹از تبار حزب الله لبنان.


🔶کتاب حاضر، ترجمه‌ی کتاب «الوصول» است.

🔸این کتاب درمورد خانمی به نام «سهام محمد الموسوی» است. ایشان که همسر شهید عباس مو‌سوی، دومین دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌باشند، با فداکاری‌های کم نظیرشان که از زندگی حضرت فاطمه (س) الگو گرفته‌ شده، توانستند، یک زن و مادر نمونه و الگویی نادر در عصرِ معاصر، برای دیگر زنان باشند.


🔷برای الگو گیری از شخصیت این بزرگوار، باید سَری به زندگی‌نامه‌ی ام‌یاسر بزنیم، تا با افزایش آگاهی از زندگی ایشان، بتوانیم خودمان را به سبک زندگی این شهید نزدیک کنیم.


🔶در این کتاب، زندگی‌نامه‌ی ام‌یاسر به سه 

فصل تقسیم شده است:

🔸نخست: دوران کودکی و نوجوانی سهام، که در این دوران، با پسرعمویش سیدعباس ازدواج می‌کند، و کودکی و نوجوانی سرشار از شادی را در کنار خانواده‌اش، تجربه می‌کند؛ تا این‌که سهام و سید عباس، به‌علت مشغولیت سید در حوزه‌ی علمیه‌ی نجف ، مجبور می‌شوند که عازم دیار غربت شوند. این جدایی از خانواده برای سهام در ابتدا بسیار سخت و غیرقابل تحمل است. او مدام احساس دلتنگی می‌کند. اما این جدایی با گذشت سریع زمان باعث ایجاد شخصیتی محکم و استوار در این بانو می‌شود. طوری که در آینده، از پسِ همه‌ی امتحانات الهی به خوبی برمی‌آید و همگان را از این همه نیرو و استعداد خدادادی شگفت زده می‌کند.

🔸فصل دوم: توضیح مفصلی درمورد چگونگی شکل‌گیری شخصیت استوار ایشان است. سهام که اخلاق خوش از ویژگی‌های مثبت اوست، مانند مادرش حضرت_زهرا (س) سعی می‌کند که بسیار بخشنده باشد. حتی از نانِ شبِ خودش و سید می‌گذرد، اما فقیری را ناامید از در خانه‌ی خود رد نمی‌کند. همچنین با برنامه‌ریزیِ خوبی که در زندگی‌اش دارد، در کنار خانه‌داری، شروع به مطالعه‌ی دروس حوزوی می‌کند؛ با اینکه اطرافیان گاهاً او را سرزنش می‌کنند، اما سهامِ جوان درمقابل، دلش را به تشویق‌ها و تأییدهای سید عباس گرم می‌کند. به این صورت در راه کسب علم ثابت قدم می‌ماند، تا این‌که اولین خانم طلبه در لبنان می‌شود. بعدها که همراه با سید عباس به لبنان بازمی‌گردند، به کمک یکدیگر اولین حوزه‌ی علمیه‌ی برادران و خواهران لبنان را تاسیس می‌کنند. سهام بعد از یک‌سال زندگی مشترک، برای اولین بار طعم زیبای مادر شدن را می‌چشد. دومین فرزندش «یاسر» مدتی بعد به دنیا می‌آید. او از آن پس ام‌یاسر خطاب می‌شود. بلاخره خانواده‌ی سید عباس، با افزایش یافتن خفقان رژیم بعث، عراق را به مقصد لبنان ترک می‌کنند. سهام که روزی با این شهر و کشور بیگانه بود، اکنون با ترک خانه‌ی خود در نجف اشرف، حس جدایی از وطن به او دست می‌دهد. 

🔸فصل آخر: اکنون وقت آن رسیده است که سهام محصول سختی‌ها، تلاش‌ها و کارهای خود را کم‌کم برداشت کند. به وظیفه‌ی خود در قبال تمام انسان‌ها، به خصوص شیعیان عمل کند. و در ارتقای فرهنگ مردم لبنان سهیم باشد. او تمام این پیروزی‌ها را مدیون سیدعباس است؛ و سید عباس هم همه چیزش را مدیون ام‌یاسر می‌داند... بعد از سال‌ها که سهام می‌بیند، سرافراز از امتحانات الهی بیرون آمده، و از هر موقعیت تازه‌ای برای عبادت و بندگی درگاه الهی استفاده کرده و نمره‌ی عالی از خداوند گرفته است، خداوند نیز او را به آرزوی همیشگی‌اش، یعنی شهادت درکنار سیدعباس، می‌رساند. 


🔷از مزیت‌های خواندن کتاب «هم قسم»، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

🔹آشنایی با شهید سید عباس موسوی و شهید سهام محمد الموسوی. 

🔹آشنایی با خفقان دوران حکومت بعث عراق. 

🔹آگاهی از چگونگی اخراج اجباری ایرانی‌ها به‌خصوص علما، از عراق، توسط رژیم بعث. 

🔹آشنایی با شهید بنت الهدی صدر، و برادر بزرگوارشان، شهید محمدباقر صدر.

🔹 آشنایی با نحوه‌ی شکل‌گیری حزب الله لبنان.

🔹آشنایی با نحوه‌ی شایسته‌ی حضور زنان در اجتماع و احترام مردان به این گونه فعالیت‌ها. 

🔹و... 


💎گروه پیشنهادی برای مطالعه‌ی این کتاب: نوجوانان، جوانان (به خصوص خانم‌ها). 

📤 نشر: به نشر 

📖 تعداد صفحه: ٣۵٠

💰 قیمت نسخه چاپی: ٣۵٠٠٠تومان

منتشر شده در شبکه اجتماعی سروش کانال کتابخوانی:

📚 @ketab_khani

بخش‌های منتخب کتاب:


به زودی... 

  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی