فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم

صحبتی با منتقدانِ #قرآن_مطلا 

در ابتدا جا دارد که این نکته‌ی مهم را عرض کنم:

"مطلا" در فرهنگِ جامعِ معین، به معنای دارای لعابی از طلا است..

نه کاملا از جنسِ طلا بودن..‌ چون عده‌ای به غلط فکر می‌کنند که ۷۰ کیلو طلا برای ساختِ کشتی به کار رفته است!

یعنی وزنِ کلِ کشتی ۷۰ کیلو است،

نه وزنِ طلای به کار رفته در آن...


بگذریم..


چند روز پیش خبرِ رونمایی از قرآن مطلا به گوش‌ها رسید. قرآنی زیبا، نوشته شده بر کشتی، که واکنش‌های عجیبی از خود به جای گذاشت...واکنش‌هایی دور از عقل و انتظار؛ و قضاوت‌هایی نه تنها عجولانه بلکه غیر منطقی! آن هم بیشتر از قشرِ کسانی که خود را حزب‌اللهی میخوانند!!

یک سوالِ ساده در ابتدا مطرح است:

آیا این که هنرمندی با هر وسیله‌ای، اثرِ هنری خلق کند، ایرادی بر آن وارد است؟

_اگر بله. در این صورت تمامی کارهای هنری از ابتدای بشریت تا کنون همگی پوچ و بی ارزش هستند!

_اگر خیر. خالق این اثر هم یک کارِ هنری انجام داده است.

حال، ایشان حرفه‌اش کار روی طلا بوده و دوست داشتند که با طلا کار کنند. درست مثلِ کسی که می‌خواهد روی سنگ کار کند و یا پارچه و یا هر چیز دیگری...


هر هنرمندی با توجه به اعتقادات و باورهای قلبی‌اش، برای کارِ هنری‌اش الهام می‌گیرد. مثلاً کسی که مسیحی است، در هنرهایش رنگ و بوی باورهایش را می‌توان دید و کسی که بودایی است نیز همینطور.

حال خالقِ این اثر هم مسلمان است. آیا تعجبی دارد که در هنرش رنگ و بوی عزیزتر از جانمان، خداوندِ مهربانمان، دیده شود؟

ایشان دوست داشتند که در اثرش، آفریدگارش موج بزند و چون آن باور برایش خیلی مهم بوده، با بهترین وسایل موجود در این جهان هنرش را خلق کرده است و این اصلاً و ابداً جای شک ندارد. چون هر کسِ دیگری هم بود همین کار را می‌کرد.

از طرفی طلا از نظرِ مادی یکی از بهترین و ارزشمندترین مواد در دنیا است... خب با این کالای با ارزش چه کارهایی میتوان انجام داد که خوب باشد؟

جواب: به وسیله‌ی طلا، که خود از بهترین مواد در جهان است، بهترین چیزهای عالم را به بهترین شکل نشان داد... این یکی از کارهایی است که عقل به آن ارشاد دارد؛ یعنی بهترین کلماتی که در عالم وجود دارد، قرآن است، پس شایسته است که با طلا و حتی بالاتر از آن ترویج شود...پس عقلاً این کار، که قرآن با طلا نوشته شود قبحی ندارد؛ بلکه حکمِ ارشادیِ عقل همین است.


پس ما باید برای ترویج، زیباترین...ولی برای استفاده، ساده ترین...روش ها را برای کلامِ خدا استفاده کنیم و این‌ها منافاتی با هم ندارند. یعنی در هنگامِ خواندن و استفاده‌ی معنوی از قرآن نباید دنبالِ طلاکاری و این چیزها رفت، بلکه باید دنبالِ فهمِ عمیق و معانیِ روشن گشت...یعنی باطن مهم است نه ظاهر..اما برای ترویجِ بزرگی و بهترین بودنِ قرآن، از بهترین کالاها باید استفاده کرد.


از طرفِ دیگر، هر کارِ خیری که انجام شود، می‌توان گفت که آن کار، وجودِ خارجی دارد، پس درحقیقت با بقیه‌ی کارهای خیر تعارض میکند..

مثلاً سفرِ کربلا رفتن تعارض میکند با انفاق کردنِ آن مال به فقرا. حتی کمک کردن به فقرا هم، تعارض میکند با بقیه‌ی کارهای خیرِ دیگر مثلِ کمک به تهیه‌ی جهیزیه برای زوج‌های دارای مشکل، چون بالاخره پول هر کجا که خرج شود، تمام می‌شود و دیگر نمی‌شود جای دیگه خرجش کرد...


حال اصلِ مسئله را بررسی میکنم....

راه‌های به دست آوردنِ روحیه و حالاتی که زمینه‌ای برای انجامِ کارهای خیر را در انسان ایجاد میکنند مختلف است...یعنی مثلاً تا یک نفر نرود کربلا و با آن حال و هوا آشنا نشود، اصلاً کمک به فقرا و انقاق را قبول نمیکند. بعد که مثلاً سفرِ اربعین را میرود و آن شوقِ انفاقِ در راهِ خدا و امام حسین (ع) را می‌بیند، باعث می‌شود که خود او هم این کار را انجام دهد. (به اصطلاحِ عوام، حال پیدا می‌کند برای انجامِ بقیه‌ی کار های خیر...)

پس در نتیجه...نمی‌شود گفت که فلان کارِ خیر، خوب است، یا فلان کارِ خیر، بد... چون کارهای خیر، همه زمینه‌ساز است برای انجامِ کارهای خیرِ دیگر...  زمینه‌سازی یعنی این.


ترویجِ قرآن هم، همین‌طور است.

حال نه برای من و شما... بلکه برای کسی که اطلاع ندارد؛ ناگهان زمینه می‌شود برایش که برود ببیند، تحقیق کند، این چیست که آنقدر ارزش داشته که با طلا نوشته شده...

همین امر ممکن است، مقدمات هدایتش را فراهم کند. ثوابِ هدایت آن فرد هم، میرسد به روحِ هنرمندِ خالقِ اثر.


نتیجه‌ی کلی:

کارهای خیر از لحاظِ ظاهر، با هم تعارض دارند. این تعارض به خاطرِ دنیا و مادی بودن است... اما از لحاظِ واقعیت، زمینه‌سازِ پیشرفت و انجامِ بقیه‌ی کارهای خیر هستند.

آن هایی که شبهه‌ی تعارض را در هر مراسمی پیش میکشند، همه از این حقیقت بی بهره هستند...

این شبهه را همیشه شیطان، در دلِ پول پرستان و دنیاطلبان می‌اندازد و باعث میشود که آن‌ها، نه آن کارِ خیر را انجام دهند، نه آن انفاق را..


فاطمه حسنپوردکان 

  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۱)

  • گرافیست ارشد
  • بله متاسفانه ...
    خیلی ها الکی ایراد می گیرن ، و مردم بسیاری هم باور می کننن ، باید این ها از رسانه عمومی اطلاع رسانی بشه ..
    سپاس از شما .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی