فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم

جوابی برای منتقدانِ سریال پایتخت۵ !

منتقدانی که بیشتر از گروهِ مذهبی‌ها هستند.

آورده‌اند، سریال پایتخت۵ پر شده از، 《شوخی های جنسی !!!

و بعد مثال آورده‌اند:

۱. کش موتور به ... مردان میخورد

۲. حرفهای زننده و جنسی در دیالوگ‌ها

۳. ترامپ و ختنه و ...

۴. و....》


جواب: اولاً ذهن شما خیلی منحرفه دوست عزیز... چون منم سریال رو دیدم، در مورد اول فکر کردم به زانوش خورد... اوّل ذهنتو درست کن، باشه؟ آفرین چون زشته.

درمورد دوم هم به دلیل انحراف ذهنی شما بوده مگر نه مثال میآوردید. (شما که مورد اول رو گفتید خب اگه چیز دیگه‌ای هم پیدا می‌کردید مطمئناً میگفتید... یعنی برو داداش ما خودمون یه عمریه داریم گنجیشک رنگ می‌کنیم جای قناری می‌فروشیم! برو یکی دیگه رو سیا کن!)

مورد سوّم هم اشکالی توش نمیبینم. ختنه کردن چیزیه که توی هزاران فیلم و سریال قبل از پایتخت هم نشون داده شده :/ حالا اگه جنبه‌ی سیاسیشو در نظر می‌گرفتید، اون وقت یکم بهتون امیدوار میشدم؛ (یعنی از این جنبه جنسی خارج بشیم و با دید سیاسی وارد بشیم.) میشه گفت غیر مستقیم دارن میگن که آمریکا (ترامپ)، میاد ملت ایران (بچه) رو ختنه میکنه (به فنا میده)😂... اونم محاله (آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.) ولی از مورد سوم که گفتید بهتره چون حداقل آدم امیدوار میشه کمی روش فکر شده...

اون و غیره آخر هم که موردِ چهاره همین جا تکذیب میکنم و ترجمه میکنم که نویسنده متن داره میگه: من دیگه دارم زرت و پرت از خودم سوژه درمیارم..!


《ارتباطات نامشروع:

۱. رابطه و دوستی عادی دختر و پسر

۲. تهمت رابطه مرد زن دار با دختر بوتیک

۳. نشستن و اختلاط در هواپیما

۴.خواستگاری های ممتد فهیمه و سارا و نیکا و دختران بوتیک

۵.نشستن یک غول بین غیرت زن و مرد

۶.و...》


جواب:

در مورد یک، اول اینکه امروز ۱۲ فروردینه و در این مبحث نتیجه‌ی فیلم و قسمت آخر مهمه (نویسنده اینجا شبیه کسایی عمل کرده که منتظر نمیشن حرف طرفِ مقابل منعقد بشه سریع میپرن وسط حرفش میگن نه داری اشتباه میگی! یعنی همون زود قضاوت کردن...) دوم، دیالوگ هما رو براتون بگم در مخالفت با این ادعا کافیه،

هما_ نقی! این دختر خانوادش در جریان هستن دخترشون با بهتاش رابطه داره؟

نقی تو خودت دختر داری.. (خب این‌ها نه تنها عادی نشونش ندادن، بلکه قبحِ یکی از واقعیت‌های تاسف برانگیز جامعه و ضداسلامی رو دارند نشون میدن، یکی از روش‌های امر به معروف نشون دادنِ زشتی اون کاره.)

در مورد دو، زشتی تهمت و زود قضاوت کردن و البته میزان تاثیرِ صبر و عقل زن خانواده در داشتن زندگی مستحکم رو نشون میدن و اشکالش کجاست؟ همون قضیه امر به معروف با نشان دادن زشتیِ خطاست که در کنارش برخوردِ درست زن خانواده رو هم تا حدودی در این شرایط نشون دادن.

درمورد سه، با این هم زشتی کار رو دارند نشون میدن. این اختلاط، متاسفانه یه واقعیت عادی جامعه شده (لاس زدن!) و خانم‌ها اصلاً متوجه نیستن... اینکه یکی بیاد این رفتار رو از بیرون بهشون نشون بده بسیار موثره. 

درمورد چهار، آیا خواستگاری کارِ بدی است؟؟؟؟ اینکه سنت حسنه است.. ای وای بر من!!!

در مورد ۶، باز هم زشتی کار مطرح است... دو نکته هم قابل ذکر است... اول، وقتی اون مرد نشست، هما بلافاصله کیفشو حائل کرد بین دو صندلی. دوم، دیالوگ هما اون موقع که مردِ عرب به درخواست تغیر جا گفت:لا... خیلی جالب بود. 

هما گفت_ باورم نمیشه... 

(اینجا ۶ مورد مطرح شد که اکثرش هیچ ربطی به رابطه نامشروع نداشت ... قشنگ معلومه هدف چیز دیگه‌ایه...)


《موسیقی و رقص:

۱.موسیقی ترکی تند و اعلان علنی استفاده ی عمدی از موسیقی تاتلیس خواننده ی عیاش ترکی از طرف محسن تنابنده بجهت علاقه ی شخصی تنابنده به این خواننده؛👈رسانه ملی مردمِ شیعه تبدیل به جولانگاه علاقه های شخصی حرامی‌ها شده است و همه‌ی ما خوابیم.

۲.موسیقی های تند زننده رپ

۳.رقص شب ختنه و ...

۴. رفتار بد و توهین آمیز بهتاش فریبا با مادر و دیگر اطرافیان

۵. پوشیدن شلوارک در هتل و فضای عمومی و در برابر نامحرم

۶. خواستگاری دون شان مبینا از بهتاش فریبا و واسطه فرستادن نقی

۷. دزدی و خالکوبی

و...》


جواب: درمورد موسیقی باتوجه به دستور صریح اسلام با موسیقی غنا و رقص مخالفم (یعنی فقط در این مورد که موسیقی غنا و رقصه استفاده شده در فیلم اشتباه بوده موافقم ولی با بقیه صحبت‌ها درموردِ تابنده و غیره هیچ نظری ندارم چون چیزی نمیدونم و معتقدم نباید غیبت کرد، تهمت زد و آبرو ریخت.)

در مورد ۴؛ قبح کار به خوبی مشخص است و انسان رو یاد این روایت میندازه که اگر کسی والدینش رو به اسم صدا کنه فرشته‌ها لعنش میکنن.

درمورد ۵؛ شخصیت نقی به خوبی قبح و زشتیشو بیان کرد و تاثیرگذار بود. 

درمورد ۶؛ !!!! شما اصلاً فیلم رو دیدید !!!!

درمورد۷؛ اتفاقا در زمینه دزدی نتیجه اخلاقیِ عالی‌ای داشت. دیالوگ نقی روی بالون:

نقی_ البته پول دزدی به اینا وفا نکرد و از گلوشون پایین نرفت ، یه عده دیگه اومدن از اینا پول رو دزدیدن...(این یکی رو دقیقش یادم نبود ولی منظورش همین بود که باد آورده رو باد میبره و به همون سرعت هم آبرو دزد میره...)

در مورد خالکوبی هم اول واکنش نقی بود ولی کافی نبود، چون مامانش الکی دلسوزی بهتاش رو کرد. پس منتظر آخرین قسمت میشم در این زمینه.



《نماهای جذاب و توریستی ترکیه و هتل و حوض و استخر و...》

جواب: مدیونید فکر کنید غیر این فکر کنید که مردم ایران قبلش از طبیعت ترکیه غافل بودن فقط چون تو سریال پایتخت نشونش داد، ایرانیا فهمیدن ترکیه همچین طبیعت و امکاناتی داره!!!


《ارزش و آرزو شدن سفر به خارج (قبلا آرزوی مشهد داشتن و الان ترکیه)،》

جواب: کی گفته آرزوی سفر گردشی حالا به ترکیه یا هر جای دیگه با آرزوی سفرهای زیارتی منافات داره!!!؟؟؟ خدا اجازه داده و توصیه کرده بنده‌هاش برن به سفر و تفریح بعد شما ...


《تغییر ماهیت زننده و سریع با نمادهای کراوات و رنگ موی سر و تیپ ظاهر یک ایرانی》

جواب: رنگ مو و... قبح و لودگی مدزدگی رو بیشتر نشون میداد تا تبلیغش. اینقدر که به عنوان گردگیر از موهای رحمان رحیم حرف زده شد کافیه در اثباتِ نشون دادن مسخرگی کارشون.


《دیوانه کردن عاقل سالم و خدوم فیلم (هما)》

جواب: اول، من خودم یک پرستارم و چندین ترم روانپرستاری خوندم، به عنوان یک فرد آگاه بهتون میگم که از دست دادنِ فرزند به طور قابل پیش بینی بسیاری از انسان‌ها رو روانی می‌کنه. دوم، مشکل از دست دادنِ فرزند و به دوش کشیدنِ بار سنگینِ اون برای حفظ حرمت‌ها و عدم ایجاد دشمنی دائمی بین نقی و ارسطو، ناخودآگاه نشان دهنده منشاء کانون آرامش هر خانواده‌ای هست و ارزش مادر و زن رو در حفظ پایه‌های خانواده نشان می‌دهد. سوم، روزگاری مردم بیماری اعصاب و روان را بخاطر برچسب‌های غلط اجتماعی از همه پنهان می‌کردند و بار سنگین آن را به دوش می‌کشیدند اما اکنون با پیشرفت علم پزشکی بیماری روان مثل بیماری قلب و عروق دارو دارد ، درمان دارد و مردم باید بفهمند که انگ دیوانه بودن رو به یک بیمار روان نزنند و انگشت نمایش نکنند.


《خلاصه نقد پایتخت ۵ شاید همین جمله باشد=

غیر ایرانی ها فقط ببینند؛ این فیلم به هیچ وجه مناسب خانواده ی ایرانی نیست...》

جواب: اتفاقا کسی که این توصیه رو داره میکنه اصلاً به فکر ایران و مردم ایران نیست... این فیلم مشکلات واقعی مردم کشور ایران را نشان می‌دهد، این فیلم داره به ما میگه این مشکلات شماست پس خودتون حلش کنید.. چه اشکالی دارد ما برای یک بار هم که شده به زشتی های رفتاری‌مان نگاه کنیم؟ چرا غیر ایرانی آن را ببیند؟ این فیلم را ایرانی ها ببینند و خودشان را در بین خنده‌ها اصلاح کنند.


《نظر یکی از کارشناسان خانواده : 

تماشای این سریال به هیچ وجه مناسب فرزندان ما نیست. والدین گرامی بخاطر فرزندان دلبندشان از تماشای این سریال صرف نظر کنند و حداقل زمانی تماشا کنند که فرزندان بیدار نباشند.


شاید نتیجه گیری این سریال در آخر خوب باشد لکن با توجه به اینکه میلیون‌ها ایرانی در سنین مختلف بیننده این سریال هستند، حتی اگر نتیجه خوبی در آخر سریال باشد؛ پیامهای منفی در طول این مدت اثر تخریبی خودش را در روند تربیتی فرزندان ما خواهد گذاشت.


مراقب باشیم که بچه های ما با دیدن این سریال، خواه یا ناخواه پیامهای منفی زیادی دریافت میکنند که به این راحتی ها قابل پاک شدن از ذهنشان نیست.

بخاطر چند دقیقه خندیدن نباید فاتحه تربیت خوب فرزندانمان را بخوانیم.


غفلت ممنوووووع.》


جواب: اگر شما این چیزها را از فرزندانتان مخفی کنید، و نگذارید برایشان جا بیوفتد که جامعه ما این مشکلات رو داره و همه هم اونطور که ما میخوایم خوب نیستن (روبه رویی با واقعیت های جامعه). و اگر شما نظرتونو در بین فیلم بگید که مثلا چقدر کار بدی کرد. چه حرف بدی زد. شیطون گولش زد دزدی کرد و خدا زد تو کمرش. و... میدونید چقدر اثر مثبت میذاره روی بچتون... شاید باورتون نشه...

توی کتاب خاطرات سفیر خانم نیلوفر شادمهری که بحث‌های فلسفی اعتقادی بسیار زیبایی کرده‌اند راز موفقیتش رو مادرش میدونه و میگه: من یاد بچگیام افتادم؛ اون روزا ڪه چهار پنج سالَم بیشتر نبود و مادرم، ڪه همه‌ی موفقیتام رو از ایشون دارم، به من گفت:《بیا بازی ڪنیم... تو یه مسلمونی و من یه ڪافرم... ببین می‌تونی به من ثابت ڪنی ڪه خدا وجود داره.》و من چقدر این بازیا رو دوست داشتم. مادرم بدون ملاحظه‌ی سن من، استدلال‌هایی در ردّ خدا می‌آورد ڪه من رو جداً به شڪ می‌نداخت. بعد خودش توضیح می‌داد ڪه جواب این شڪّیات چیه و دوباره ادامه‌ی بازی.

نتیجه‌گیری: هرگز بچه‌هایتان را از دیدن واقعیات و مشکلات محروم نکنید و اگر واقعا دلسوزید موقعیت را برایشان شرح بدید(ای وای چه حرف بدی زد_ عجب لباس زننده ای پوشیده_و.. ) و کار درست را یادش بدهید... مگر شما آرزو ندارید فرزندانتان یار آقا باشند!؟ آیا فردی که تا حالا مدام والدینش مراقبش بودن مبادا واقعیت ها رو ببینه که یک وقت رفتار بد یاد نگیره آیا میتونه فردر مفید و سالمی برای یاری امام زمان بودن بار بیاد؟ خیر چون در اولین برخورد ها با واقعیات که والدینش همیشه سعی داشتن ازش پنهانش کنند وا میره...


و در آخر، خودم یه نقدی رو اضافه میکنم در رابطه با نگین میرزایی، که کار اشتباهی بوده حضورش و ان‌شاءالله که بدون قصد بوده باشه.


درنهایت تشکر میکنم از عوامل این فیلم برای دیالوگ های بسیار تاثیر گذار در رابطه با قاچاق و کالای ایرانی... 

فاطمه حسنپوردکان

  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی