فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

​​​​​​

📚 معرفی کتاب: ستون 1453

🖊 نویسنده: مسلم ناصری 

 

⬛ترکیبی از خیال و واقعیت اما در جستجوی حقیقت، 

◾رمانی در بستر پیاده‌روی اربعین.

 

⬛ نویسنده این کتاب را از زبان شهیدی می‌نویسد که در یک حادثه‌ی تروریستی واقعی (چهار آذر ١٣٩۵) در عراق به شهادت رسیده است و دفترچه‌ی خاطراتش را آقای ناصری پیدا می‌کند. او حتی از خواننده می‌خواهد تا اگر کسی شهید را می‌شناسد حتما با انتشارات تماس بگیرد. حتی برای این‌کار مژدگانی هم درنظر گرفته‌اند! داستان این شهید، از تخیل نویسنده نشات می‌گیرد یا خیر! هنوز مشخص نشده اما احتمالاً خیالی باشد؛ چرا که نویسنده خیلی نامعمول، کتاب دیگرش به نام «باغ طوطی» را درست در وسط این کتاب معرفی می‌کند!

◾نویسنده می‌خواهد همین‌طور که نوشتن سفرنامه‌ی عراق را در پیش گرفته است، مخاطب را دست خالی رد نکند و یک حادثه‌ی تاریخی را نیز برای او گزارش کند. با این‌که این حادثه، نسبت به داستان کربلا بی‌ربط است، اما باعث شده تا اثر را از یک نواختی سفرنامه دور کند.

◾این حادثه ماجرای «اثیب یمانی» است که از نظر بنده، نویسنده می‌توانست آن را در قالبی دیگر با تفاصیل بیشتر و خیلی بهتر به کار ببرد. اما در این اثر نیز خیلی نامناسب به کار برده نشده، زیرا در ابتدای سفر همراه نویسنده است و مانند معمایی برای مخاطب خودنمایی می‌کند.

 

⬛ از آن‌جایی که نویسنده با گروهی روحانی برای این سفر همراه می‌شود، پس طبیعی است که از خلقیات و رفتارهای همسفران‌اش برای مخاطب توضیحاتی بدهد.

◾همچنین از ویژگی‌های خوب کتاب این است که مخاطب را به مکان‌های زیارتی و متبرک خاص و زیادی می‌برد. که اگر کسی قصد سفر به عراق را دارد خوب است که این مکان‌ها را نیز برای رفتن جزو برنامه‌اش قرار دهد. مکان‌هایی مثل بیت امام (ره)، مقبره‌ی علما و... 

◾نویسنده در آخر سفرنامه‌اش به هدف از نگارش کتاب، یعنی «یافتن حقیقت» اشاره می‌کند. وی در نهایت حقیقت را در این سفر و در حرم امام_حسین (ع) می‌یابد. ایشان با آوردن شخصیتی به نام حاج آقا حقیقت مانند یک عضو افتخاری به آیه‌ی قرآن «وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» اشاره‌ی ریزی می‌کنند. 

 

💎مناسب برای سنین نوجوان و جوان. 

📤 نشر: جمکران

📖 تعداد صفحه: ١٣۵

💰 قیمت نسخه چاپی: ١۴٠٠٠تومان

💰قیمت نسخه الکترونیکی در اپلیکیشن طاقچه : ۴٠٠٠تومان

منتشر شده در شبکه اجتماعی سروش کانال کتابخوانی:

📚 @ketab_khani

  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی