فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

بسم الله الرحمن الرحیم



معرفی کتاب: انسان_در_دو_فصل

اثر: استاد_علی_صفائی‌حائری


این کتاب به مقوله‌ی تربیت انسان از دیدگاه اسلامی پرداخته است، به گونه‌ای که تربیت اسلامی را از تربیت مسلمانان (یعنی اعمال ما مسلمان‌ها در حوزه‌ی تربیت) تفکیک کرده و حتی از دیدگاه اسلامِ اصیل نیز، آن را نقد می‌کند.


منظورِ نویسنده از انسان، در دو فصل، این است که انسان در دو مرحله‌ی پیش از بلوغ و پس از بلوغ در این کتاب بررسی می‌شود؛ چون شکل تربیتی در این دو مرحله با هم متفاوت است.


ابتدا مقدمه‌ی کتاب را که خواندم، برایم شدیدا سنگین بود و تقریبا متوجه خیلی از مسائل نشدم، اما متن کتاب که شاملِ سخنرانیِ استاد است، به نظرم ملموس‌تر آمد. استاد در این سخنرانی، با استفاده از قرآن ، نهج‌البلاغه ، احادیث و روایات، افق‌های جدیدی را از آداب مسلمانی به روی خواننده می‌گشاید که در ابتدا برای تربیت خودمان و سپس برای تربیت آیندگان باید از آن‌ها استفاده کرد.

با این حال، باز هم بخش‌هایی از کتاب، نیازمند توضیح و تفسیر بیشتری است، تا این نکاتِ ناب، برای خوانندگان قابل هضم‌تر شوند.


در فصل اول به این موارد پرداخته می‌شود:

✔️انواع محیط‌هایی که انسان در آن زندگی می‌کند و تربیت می‌شود.

✔️شکل‌های مختلف تربیت با توجه به محیط‌های اجتماعی مختلف.

✔️عوامل موثر بر تربیت.

✔️ابزارهای تربیتی.


در فصل دوم نیز به مواردی در رابطه با انسانِ بالغ پرداخته می‌شود.


🔹گروه پیشنهادی برای مطالعه: جوانان، والدین، مربیان، مسئولان آموزشی.

🔸انتشارات: لیلة_القدر

🔹قیمت: ۴۰۰۰ت

🔸تعداد صفحات: ۹۹

منتشر شده در شبکه‌ی اجتماعی سروش کانال کتابخوانی:

📚 @ketab_khani


بخش‌های منتخب کتاب:


این دنیا راه است که نقش تو حرکت است، پس ناچار باید به گونه‌ای حرکت کنی که گردی بلند نشود، باید به گونه‌ای بروی که وجودی و چشمی را اسیر نکنی و جذب ننمایی. هنگامی که این شناخت با این احساس‌ها ترکیب می‌شود، در تو ترس و خوف به وجود می‌آید که علی(ع) درباره‌ی متقین می‌فرماید: «اِذٰا زُکِّیَ اَحَدُهُم، خٰافَ» هنگامی که از آن‌ها تعریف می‌کنی، ترس برشان می‌دارد.


صفحه‌ی ۵۸

🌸🌸🌸🌸🌸🌸





  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی