فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

فاطمه حسن‌پوردَکان

فرهنگی_سیاسی

مشخصات بلاگ
فاطمه حسن‌پوردَکان

به نام خدا

 

 

📚 معرفی کتاب: وقایع نگاری بن‌لادن یا تاریخ عالم آرای طالبان 

🖊 نویسنده: محمدعلی علومی 

 

🔷 طنزی داستانی درباره‌ی رهبرِ کاملاً جدیه القاعده!

🔹این کتاب که به ملت افغانستان تقدیم شده است در ۲۳ فصل با پرداختن به حوادث پیرامون ظهور و حضور بن‌لادن در عرصه جهانی، داستانی طنز را ارائه می دهد.

 

 

🔶در حقیقت، داستانی روایی است که از زبان مورخی افغانستانی به نام «ابرام کابلی» روایت می‌شود و رویدادهای آن با الهام از اتفاقات سال‌های اخیر افغانستان با بیانی طنزگونه سعی در تقبیح سال‌های حکومت طالبان و به خصوص بن لادن را دارد.

🔸 داستان توسط مورخی به‌نام «ابرام کابلی» از زندانی در کره‌ی ماه روایت می‌شود! ابرام کابلی با دوربینش از کره‌ی ماه افغانستان را رصد می‌کند و تمام روایت‌هایی که می‌بیند، ثبت می‌کند. 

🔸 مهم‌ترین قسمت داستان، اعدام دو پسر جوان، توسط بن‌لادن است که باعث شروع کابوس‌های او می‌شود. و از آن اتفاق به بعد داستان مدام هول کابوس‌ها و هذیان‌های بن‌لادن می‌گذرد و این خزعبلات آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا خواننده، یا کتاب را به گوشه‌ای پرت کند و بخوابد؛ یا به زور تا آخر داستان را بخواند که فقط ببینید نتیجه این داستان چه می‌شود! (متاسفانه خود بنده از دسته‌ی دومم...) 

 

🔷 انتقاداتی به داستان وارد است: 

🔹طنز داستان خواننده را به خنده نمی‌اندازد. با اینکه نویسنده تمام سعی خود را به جهت خنداندن مخاطب کرده است اما خواننده‌ی کتاب را، به خنده، حتی در حد یک لبخند هم نمی‌اندازد. 

🔹 نویسنده سعی دارد تا از استعاره و نماد و... در داستانش استفاده کند. این درحالی است که اکثر نمادها و استعاره‌ها تا پایان داستان برای خواننده باز و کشف نمی‌شوند.

🔹 توصیف بیش از حد ریز جزئیات، مخصوصا در کابوس‌های بن‌لادن.

🔹 طولانی شدن بی‌دلیل کتاب و گرفتن وقت خواننده با نوشتن داستانی بی‌پایه و اساس.

 

🔶 البته خوانندگان عزیز آگاه باشید که! شاید انتظار شخص حقیر از خواندن یک کتاب طنز، بیش از حد است؛ و یا شاید هم بنده انتظار خواندن کتابی را داشتم که اطلاعات من را درمورد گروه طالبان افزایش دهد، در حالی که با کتابی مخالف انتظارم مواجه شدم از این رو باعث شده تا از این کتاب ناراضی باشم. 

 

📤 نشر: ققنوس 

📖 تعداد صفحه: ٢۶٠

💰 قیمت نسخه چاپی: پایان چاپ

منتشر شده در شبکه اجتماعی سروش کانال کتابخوانی:

📚 @ketab_khani

✨✨✨✨

منتخبی از بخش‌های کتاب:

به زودی...

  • فاطمه حسنپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی